Martin Vlachynský vyštudoval hospodársku politiku na Masarykovej univerzite v Brne a manažment, ekonómiu a medzinárodné vzťahy na Aberdeen University. V roku 2012 prešiel zo súkromnej sféry na pozíciu analytika do Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS. V inštitúte sa venuje podnikateľskému prostrediu a konkurencieschopnosti, najmä v zdravotníctve. Spravuje projekty Byrokratický index, Health4Money, či Cena Zamestnanca.
Zdravotné poistenie ako produkt pre klienta
Systémy zdravotného poistenia sa v jednotlivých krajinách výrazne odlišujú – na Slovensku dominuje verejné poistenie, inde sú rozšírené súkromné modely. Zmyslom zavedenia zdravotného poistenia ako produktu je posilniť financovanie slovenského zdravotníctva a tým zvýšiť jeho kvalitu. Slovensko totiž dlhodobo zaostáva za priemerom EÚ v ukazovateľoch, ako sú očakávaná dĺžka života, počet rokov života v zdraví či miera odvrátiteľných úmrtí. Na zdravotníctvo zároveň vynakladáme len 7 % HDP, pričom európsky priemer je 8,8 %.
Na základe výsledkov kvantitatívneho prieskumu a čiastočnej transformácie slovenského systému – najmä jasného definovania nárokov pacienta, transparentnosti a spravodlivosti poplatkov, ich možnosti krytia prostredníctvom pripoistenia a zmeny financovania ambulantnej starostlivosti – je možné dosiahnuť vyššiu kvalitu zdravotnej starostlivosti a riešiť kľúčové problémy slovenského zdravotníctva.