Marek Kollárik sa po 12-ročnej kariére v poisťovniach stal novým obchodným riaditeľom INSIA na Slovensku. Porozprávali sme sa s ním o tom, čím ho zaujala INSIA, ale aj o mladých ľuďoch vo finančnom sprostredkovaní.
Marek, si najnovšou posilou vedenia INSIA na Slovensku. Prečo si si vybral práve INSIA?
Počas práce v Generali som s INSIA roky spolupracoval. Spolu s Vladom Matuščinom sme vtedy riešili rovnakú výzvu – ako pritiahnuť mladých do poisťovníctva. Dlho mám totiž pocit, že ak sa sprostredkovateľský trh neomladí, môže to viesť k vážnym, až existenčným problémom. A to by bol problém aj pre poisťovne. Preto sme sa o tom s Vladom často bavili a myslím, že to položilo základy nášho dobrého vzťahu. Definitívne som sa však rozhodol až počas prechádzok s CEO skupiny INSIA, Ivanom Špirakusom, s ktorým sme dlho diskutovali nielen o budúcnosti nášho biznisu.
Čo konkrétne ťa najviac oslovilo?
Pri uvažovaní o prechode na stranu maklérov som kládol veľký dôraz na to, aby som vedel spojiť svoje meno s novou značkou. V skratke by sa dalo povedať, že sa „matchlo“ naše biznisové DNA a vnímanie sprostredkovateľského trhu – najmä v otázkach slobody, vlastníctva kmeňa a technológií. Zároveň to boli ľudia v INSIA. S našimi obchodníkmi som mal vždy dobré vzťahy a považujem ich za skúsených profesionálov. Veľmi mi však imponovala aj iniciatíva Vlada Matuščina – dnes už náš spoločný projekt INSIA Young.
Čo je INSIA Young?
INSIA Young je komunita mladých obchodníkov a zamestnancov INSIA. Je to platforma, v ktorej si naši mladí obchodníci budú môcť zdieľať svoje pohľady – jednak medzi sebou, ale najmä s vedením INSIA. Chceme si vypočuť ich názory na to, ako by mala INSIA fungovať, aby vytvárala prostredie ideálne pre fungovanie moderného finančného sprostredkovateľa. Zároveň si musíme aj s mladými obchodníkmi pravidelne overovať, či je naše smerovanie správne a či naše plány napĺňajú ich predstavy o tom, ako by chceli INSIA v budúcnosti vidieť.
Budúcnosť INSIA totiž netvoríme len pre mladých ľudí, ale musíme ju tvoriť s nimi.
Človek nezaťažený návykmi a minulosťou dokáže prinášať revolučné nápady a riešenia. Takéto nápady vedia často priniesť aj skúsenejší obchodníci, no tí si v mnohých prípadoch hneď sami povedia, prečo „to nebude fungovať“. Brainstormingy a diskusie o nových prístupoch dokážu firmu posúvať v mnohých oblastiach – aj v takých, ktoré pôvodne neboli cieľom.
Máme v INSIA veľa mladých obchodníkov?
Nie je ich rozhodne málo, ale mladých profesionálov nie je nikdy dosť. Nielen v INSIA, ale na celom trhu je množstvo skúsených odborníkov, ktorí však nemajú komu odovzdať svoje know-how a biznis. A to často vnímajú ako problém aj oni sami.
Nie je to tak len u nás. Starnutie poisťovníckej oblasti je celosvetovým trendom – napríklad v USA do desiatich rokov odíde do dôchodku 25 % trhu. Imidž poisťovníctva je taký, že len máloktorý tínedžer sníva o tom, že raz bude pracovať ako finančný sprostredkovateľ.
Aké je pozadie členov INSIA Young? Sú to pokračovatelia rodinného biznisu?
Do INSIA Young spadajú generační nasledovníci v rodinných firmách, ale aj obchodníci, ktorí si túto oblasť vybrali sami – ako prví v rodine. Paradoxne, dnes ani generačné nasledovanie rodiča v podnikaní v oblasti financií nie je samozrejmosťou. Rovnaký problém je s prílevom nových ľudí do tejto oblasti.
Môže za to imidž tejto brandže, ktorý sa na Slovensku budoval v 90. rokoch, keď pomenovanie „poisťovák“ nabralo pre mnohých ľudí posmešný charakter. Zčasti za to môžu aj divoké časy budovania MLM sietí na Slovensku. Ale vďaka bohu za ne – MLM-ky vďaka svojmu modelu fungovania dokážu do tejto oblasti prilákať mladých ľudí a skutočne vybudovať mnohé talenty. A keď si takýto talent povie, že je čas na budovanie reálneho podnikania a vlastnej firmy, v ktorej bude zarábať peniaze, a nie body, sme tu pre neho my – pripravení poskytnúť mu zázemie pre nový začiatok.
Čo by si odkázal mladým ľuďom, ktorí zvažujú kariéru v tejto oblasti?
Do toho! Poisťovníctvo nie je sexy, ale vie ponúknuť viac, než sa môže zdať.
Z pohľadu príjmov je finančné sprostredkovanie jednou z TOP 10 oblastí na trhu. Zároveň poskytuje obrovskú mieru flexibility a slobody – kedy a odkiaľ pracujete, je len na vás.
V dohľadnej dobe sa šikovným mladým ľuďom začnú otvárať príležitosti, ktoré tu doposiaľ neboli. Je to skvelá, racionálna voľba – biznis, ktorý má hlboký zmysel, dlhodobý potenciál a dnes už aj technológie, ktoré z neho robia priestor pre tvorivých a podnikavých ľudí.